Ons zorgaanbod

Wij gaan uit van het positieve, iedereen verdient dezelfde kansen.  We gaan uit van gelijkwaardigheid en begrijpen dat je zoveel mogelijk de regie wilt houden. We snappen dat meedoen in de samenleving belangrijk is en dat je een zo gewoon mogelijk leven wil leiden.

Op dit moment bieden wij daarvoor het volgende:

• Ondersteuning thuis
  • Opvoedingsondersteuning
  • Vaderclub
  • Moederclub
  • Kookclub
  • Logeren (kinderen en tieners)
  • Begeleid wonen (huis met tieners en jongvolwassenen)
  • Begeleid wonen (huis kinderen)
  • Groepsactiviteiten (kinderen en tieners)

Dit is geen vaste lijst voor altijd. Stichting Breder is altijd in ontwikkeling, want zorg kan altijd Breder! Voor al die manieren van zorg heb je een beschikking nodig van de gemeente.

Ondersteuning thuis

Het kan gebeuren dat je ondersteuning nodig hebt bij de dingen die je moeilijk vindt. Maar dat je niet geholpen wilt worden bij dingen die je prima zelf kunt. Wij willen naar je luisteren en je leren hoe je dingen zelf kan doen. Het maakt niet uit hoe oud je bent, of je een gezin hebt, of je zelfstandig of nog bij je ouders woont. De begeleiding vindt meestal plaats bij jou thuis, op een tijd die jou goed uitkomt. We kijken samen met jou waar je begeleiding bij nodig hebt. Voor de een is het lastig om met geld om te gaan, de ander wil leren hoe je het huishouden goed kan doen. Jouw vraag is belangrijk!

We zoeken een begeleider die bij jou past en waar je het goed mee kan vinden. Samen proberen jullie er voor te zorgen dat jij zo zelfstandig mogelijk kan leven en gelukkig bent.

Een kind opvoeden en verzorgen is leuk, maar ook best lastig. Soms lukt het even niet meer en merk je dat het thuis niet lekker loopt. Misschien is je kind heel brutaal. Of moet jij de hele tijd met hem spelen omdat hij zich anders zo verveelt. Misschien slaat hij altijd zijn kleine zusje, of wil hij altijd bij jou in bed slapen terwijl je dat niet wilt. Als je het niet lukt om dit zelf te veranderen, willen wij je hierbij helpen.

Het kan ook zijn dat je tegen problemen aanloopt doordat je kind een beperking heeft (zoals een verstandelijke beperking, ADHD of autisme), waardoor je extra hulp van een professional goed kan gebruiken. Ook daarvoor bieden we je opvoedingsondersteuning.

Opvoedingsondersteuning (ook wel Praktische Pedagogische Gezinsbegeleiding - PPG genoemd) houdt in dat er een ervaren hulpverlener in je gezin komt om met je mee te kijken. Het helpt je om dingen vanuit een ander perspectief te gaan zien, en je kind beter te leren begrijpen. Of je krijgt tips waardoor dingen beter lukken. Of  de begeleider doet dingen voor zodat je kan zien hoe het ook kan en het later zelf kan toepassen. PPG is kortdurend, en maakt gebruik van ondersteunende middelen zoals Video Home Training (VHT).

Vaderclub

Voor de vaders is er de vaderclub, waarbij vragen rondom de opvoeding centraal staan. Want ook vaders zijn onmisbaar in de opvoeding. Om de 2 weken komen jullie als mannen een avond bij elkaar om andere vaders te leren kennen, ervaringen uit te wisselen, over lastige vragen na te denken en vol met tips weer naar huis te gaan.

Moederclub

Voor moeders en vrouwen is er een moederclub, waarbij je vriendschappen kan opdoen, van elkaar kan leren en gezellige dingen doet. Gewoon omdat je het als moeder en vrouw niet alleen hoeft te doen.

Kookclub

Misschien weet je nog niet of je later helemaal op jezelf gaat wonen, of misschien wel in een groep. Wat je ook kiest, het is wel belangrijk dat je voor jezelf of je huisgenoten kan koken. Zelf een lekker ei kunnen bakken voor op brood, een zomerse salade kunnen maken of voor ’s avonds een pan macaroni. Bij de kookclub leer je niet alleen koken, je leert er ook andere tieners kennen. Super gezellig dus!

Logeren (kinderen en tieners)

Logeren, op een andere plek zijn, samen met je leeftijdsgenoten. Gezamenlijk dingen ondernemen. Of logeren om een van de woonlocaties van Stichting Breder eens te proberen.

Begeleid wonen (tieners en jongvolwassenen)

Soms ben je oud genoeg om uit huis te gaan, maar is het een te grote stap om helemaal op jezelf te gaan wonen. Dan hebben we bij Stichting Breder een leuke plek voor je. Een gewoon huis, in een gewone wijk. Je woont samen met andere kinderen en tieners, maar hebt wel je eigen plek. Samen met de rest van het huis vorm je een gezin. Er moeten gewoon boodschappen gedaan worden, het huis moet gesopt, je viert samen feest, en je deelt de verdrietige dingen met elkaar.

Er is aandacht voor jou, maar je hebt ook de ruimte om je eigen keuzes te maken. Je wordt gewaardeerd en gerespecteerd, en je wordt geholpen bij de dingen die je nog mag leren.

Begeleid wonen (kinderen)

Soms kan het zo zijn dat een kind (even) niet meer thuis kan wonen. Bij stichting Breder hebben we gezellige gezinshuizen. Hier woon je samen met andere kinderen en tieners.

Wonen bij stichting Breder staat voor opgroeien en je ontwikkelen binnen een veilig klimaat zolang als het nodig is. We vinden het belangrijk dat kinderen een zo normaal mogelijk leven hebben, daarom functioneren we als een gezin, woon je in een normale buurt, in een normaal huis. We doen boodschappen met elkaar, het huis wordt gesopt, we vieren feest en we delen de verdrietige dingen. Er wordt niet behandeld, er wordt wel goed voor je gezorgd.

Er is aandacht voor elk kind. We vinden  het belangrijk dat het zich gewaardeerd en geaccepteerd voelt. De ouders van het kind blijven zijn ouders, en we vinden het belangrijk dat zij betrokken blijven bij het leven van het kind. Samen zoeken we naar het beste voor het kind.

Groepsactiviteiten (kinderen en tieners)

Sommige dingen kun je van iemand leren, maar moet je ook blijven oefenen. Dat kan tijdens de groepsactiviteiten. Samen spelen, voetballen, leren ruzies zonder vechten op te lossen, leren klimmen en klauteren, je grenzen verleggen, sporten en leren voor jezelf op te komen zijn ingrediënten die bij de activiteiten centraal staan. De groepsactiviteiten zijn afgestemd op wie er meedoen.

Tarieven

Stichting Breder heeft contracten met de gemeenten in haar werkgebied. Voor PGB zijn tarieven op aanvraag. De overheid heeft bepaald dat er voor een aantal vormen van zorg en ondersteuning een eigen bijdrage moet worden betaald. Of er een eigen bijdrage van toepassing is bij jou kun je bekijken op de site van het CAK. Daar kun je ook het tarief berekenen.