Volwassenen

Stichting Breder is er voor mensen met een beperking. Dat kan een verstandelijke beperking zijn. Maar ook lichamelijke, psychische of andere problemen. Misschien ben je eenzaam en heb je hulp nodig om contact te zoeken met familie en vrienden. Misschien lukt het je niet om mee te doen in de maatschappij omdat je geen werk of dagbesteding hebt. Of je woont op jezelf en het lukt je niet om goed met je geld om te gaan, of weet je niet wat je met al die brieven van de bank moet doen.

Stichting Breder wil je daarbij helpen.  Daarvoor hebben we verschillende manieren, bijvoorbeeld:

• Ondersteuning thuis
  • Opvoedingsondersteuning
  • Vaderclub
  • Moederclub

Voor al die manieren van zorg heb je een beschikking van de gemeente nodig.

Ondersteuning thuis

Het kan gebeuren dat je ondersteuning nodig hebt bij de dingen die je moeilijk vindt. Maar dat je niet geholpen wilt worden bij dingen die je prima zelf kunt. Wij willen naar je luisteren en je leren hoe je dingen zelf kan doen. Het maakt niet uit hoe oud je bent, en of je zelfstandig of nog bij je ouders woont. De begeleiding vindt meestal plaats bij jou thuis, op een tijd die jou goed uitkomt. We kijken samen met jou waar je begeleiding bij nodig hebt. Voor de een is het lastig om met geld om te gaan, de ander wil leren hoe je het huishouden goed kan doen. Jouw vraag is belangrijk!

We zoeken een begeleider die bij jou past en waar je het goed mee kan vinden. Samen proberen jullie er voor te zorgen dat jij zo zelfstandig mogelijk kan leven en gelukkig bent

Een kind opvoeden en verzorgen is leuk, maar ook best lastig. Soms lukt het even niet meer en merk je dat het thuis niet lekker loopt. Misschien is je kind heel brutaal. Of moet jij de hele tijd met hem spelen omdat hij zich anders zo verveelt. Misschien slaat hij altijd zijn kleine zusje, of wil hij altijd bij jou in bed slapen terwijl je dat niet wilt. Als je het niet lukt om dit zelf te veranderen, willen wij je hierbij helpen.

Het kan ook zijn dat je tegen problemen aanloopt doordat je kind een beperking heeft (zoals een verstandelijke beperking, ADHD of autisme), waardoor je extra hulp van een professional goed kan gebruiken. Ook daarvoor bieden we je opvoedingsondersteuning.

Opvoedingsondersteuning (ook wel Praktische Pedagogische Gezinsbegeleiding - PPG genoemd) houdt in dat er een ervaren hulpverlener in je gezin komt om met je mee te kijken. Het helpt je om dingen vanuit een ander perspectief te gaan zien, en je kind beter te leren begrijpen. Of je krijgt tips waardoor dingen beter lukken. Of  de begeleider doet dingen voor zodat je kan zien hoe het ook kan en het later zelf kan toepassen. PPG is kortdurend, en maakt gebruik van ondersteunende middelen zoals Video Home Training (VHT).

Vaderclub

Voor de vaders is er de vaderclub, waarbij vragen rondom de opvoeding centraal staan. Want ook vaders zijn onmisbaar in de opvoeding. Om de 2 weken komen jullie als mannen een avond bij elkaar om andere vaders te leren kennen, ervaringen uit te wisselen, over lastige vragen na te denken en vol met tips weer naar huis te gaan.

Moederclub

Voor moeders en vrouwen is er een moederclub, waarbij je vriendschappen kan opdoen, van elkaar kan leren en gezellige dingen doet. Gewoon omdat je het als moeder en vrouw niet alleen hoeft te doen.