Tieners

Iedereen is gelijk en heeft er recht op dat hij lekker in zijn vel zit. Dat je een leuk huis hebt om in te wonen, een leuke studie of werkplek en een paar vrienden. Maar als je last hebt van lichamelijke, psychische of verstandelijke problemen kan je soms wel wat extra hulp gebruiken. Stichting Breder wil jou graag helpen.

Het maakt niet uit hoe oud je bent en of je nog thuis woont of op jezelf. Stichting Breder kan jou helpen bij de dingen die je nodig hebt. Misschien wil je leren hoe je goed met geld om gaat, of is het belangrijk dat je leert koken zodat je beter voor jezelf kan zorgen, of misschien wil je wel gewoon af en toe iemand om wat leuks mee te doen of je verhaal aan te vertellen.

Wij vinden het belangrijk dat jij de zorg krijgt die je nodig hebt.  We snappen dat je mee wilt doen in de samenleving en dat je een zo gewoon mogelijk leven wilt leiden. Daar willen we je graag bij helpen. Daarvoor hebben we verschillende manieren, bijvoorbeeld:

• Ondersteuning thuis
  • Kookclub
  • Logeren
  • Begeleid wonen

Voor al die manieren van zorg heb je een beschikking van de gemeente nodig.

Ondersteuning thuis

Het kan gebeuren dat je ondersteuning nodig hebt bij de dingen die je moeilijk vindt. Maar dat je niet geholpen wilt worden bij dingen die je prima zelf kunt. Wij willen naar je luisteren en je leren hoe je dingen zelf kan doen. Het maakt niet uit hoe oud je bent, en of je zelfstandig of nog bij je ouders woont. De begeleiding vindt meestal plaats bij jou thuis, op een tijd die jou goed uitkomt. We kijken samen met jou waar je begeleiding bij nodig hebt. Jouw vraag is belangrijk!

We zoeken een begeleider die bij jou past en waar je het goed mee kan vinden. Samen proberen jullie er voor te zorgen dat jij zo zelfstandig mogelijk kan leven en gelukkig bent.

Kookclub

Misschien weet je nog niet of je later helemaal op jezelf gaat wonen, of misschien wel in een groep. Wat je ook kiest, het is wel belangrijk dat je voor jezelf of je huisgenoten kan koken. Zelf een lekker ei kunnen bakken voor op brood, een zomerse salade kunnen maken of voor ’s avonds een pan macaroni. Bij de kookclub leer je niet alleen koken, je leert er ook andere tieners kennen. Super gezellig dus!

Logeren

Logeren, op een andere plek zijn, samen met je leeftijdsgenoten. Gezamenlijk dingen ondernemen. Of logeren om een van de woonlocaties van Stichting Breder eens te proberen.

Begeleid wonen

Soms ben je oud genoeg om uit huis te gaan, maar is het een te grote stap om helemaal op jezelf te gaan wonen. Dan hebben we bij Stichting Breder een leuke plek voor je. Een gewoon huis, in een gewone wijk. Je woont samen met andere kinderen en tieners, maar hebt wel je eigen plek. Samen met de rest van het huis vorm je een gezin. Er moeten gewoon boodschappen gedaan worden, het huis moet gesopt, je viert samen feest, en je deelt de verdrietige dingen met elkaar.

Er is aandacht voor jou, maar je hebt ook de ruimte om je eigen keuzes te maken. Je wordt gewaardeerd en gerespecteerd, en je wordt geholpen bij de dingen die je nog mag leren.