Kinderen

Bij de opvoeding van een kind met bijvoorbeeld een verstandelijke beperking komt veel kijken. We helpen je graag door middel van:

• Opvoedingsondersteuning
  • Groepsactiviteiten
  • Logeren
  • Begeleid wonen

Voor al die manieren van zorg heb je een beschikking van de gemeente nodig.

Een kind opvoeden en verzorgen is leuk, maar ook best lastig. Soms lukt het even niet meer en merk je dat het thuis niet lekker loopt. Misschien is je kind heel brutaal. Of moet jij de hele tijd met hem spelen omdat hij zich anders zo verveelt. Misschien slaat hij altijd zijn kleine zusje, of wil hij altijd bij jou in bed slapen terwijl je dat niet wilt. Als je het niet lukt om dit zelf te veranderen, willen wij je hierbij helpen.

Het kan ook zijn dat je tegen problemen aanloopt doordat je kind een beperking heeft (zoals een verstandelijke beperking, ADHD of autisme), waardoor je extra hulp van een professional goed kan gebruiken.

Opvoedingsondersteuning, ook wel Praktische Pedagogische Gezinsbegeleiding (PPG) genoemd, houdt in dat er een ervaren hulpverlener in je gezin komt om met je mee te kijken. Het helpt je om dingen vanuit een ander perspectief te gaan zien, en je kind beter te leren begrijpen. Of je krijgt tips waardoor dingen beter lukken. Of  de begeleider doet dingen voor zodat je kan zien hoe het ook kan en het later zelf kan toepassen. PPG is kortdurend, en maakt gebruik van ondersteunende middelen zoals Video Home Training.

Groepsactiviteiten

Sommige dingen kun je van iemand leren, maar moet je ook blijven oefenen. Dat kan tijdens de groepsactiviteiten. Samen spelen, voetballen, leren ruzies zonder vechten op te lossen, leren klimmen en klauteren, je grenzen verleggen en leren voor jezelf op te komen zijn ingrediënten die bij de activiteiten voor de kinderen van de basisschoolleeftijd centraal staan. De groepsactiviteiten zijn afgestemd op wie er meedoen.

Logeren

Logeren, op een andere plek zijn, samen met je leeftijdsgenoten. Gezamenlijk dingen ondernemen.

Begeleid wonen

Soms kan het zo zijn dat een kind (even) niet meer thuis kan wonen. Bij stichting Breder hebben we gezellige huizen. Hier woon je samen met andere kinderen en tieners.

Wonen bij Stichting Breder staat voor opgroeien en je ontwikkelen binnen een veilig klimaat zolang als het nodig is. We vinden het belangrijk dat kinderen een zo normaal mogelijk leven hebben, daarom functioneren we als een gezin, woon je in een normale buurt, in een normaal huis. We doen boodschappen met elkaar, het huis wordt gesopt, we vieren feest en we delen de verdrietige dingen. Er wordt niet behandeld, er wordt wel goed voor je gezorgd.

Er is aandacht voor elk kind. We vinden het belangrijk dat het zich gewaardeerd en geaccepteerd voelt. De ouders van het kind blijven zijn ouders, en we vinden het belangrijk dat zij betrokken blijven bij het leven van het kind. Samen zoeken we naar het beste voor het kind.